Dette har jeg gledet meg til. Første skritt inn i 3D verden av AutoCAD. AutoCAD brukes nok mest i 2D, men de siste årene har 3D biten blitt ganske brukbart.
Her lærte vi grunnleggende 3D, og om de forskjellige 3D objektene. Og litt om "jukse 3D"
Min første Solid!
Visual Styles og Viewports
Visual Styles og Viewport'er hjelper til å vise 3D objekter tydeligere. Her har man fire forskjellige Viewport'er, og man kan velge forskjellige visningsmåter som vist under
Surface
Nå blir det flater (Meshes og Surfaces) og vi skal lære litt om "jukse-3D". Flater er veldig tynne; tykkelsen ligger på 0. Men når vi ser rett på dem, virker de ganske så solide. Vi kan bruke dem når vi skal late som.
Vi kan også overføre dem til Solid'er. Her lærer vi også om Perspektiv og Parallell projeksjon.
I Perspektiv kan vi gå rundt i kulissene våre med kamera funksjoner
"Jukse-3D"
Her handler det om linjer, buer, sirkler med en "høyde" som danner et veldig enkelt 3D-element.
Mesh Modelling
Materialer, lys og kamera
Vi ble også kjent med hvordan man kan endre utseende på 3D objekter ved å legge til materialer, lys og rendering.
Materialer
Med materialer menes altså rendermaterialer; objektenes egenskap til å se ut som en mursteinsvegg, glass, gress osv.
CADm4 - Innlevering
Innleveringen består av to deler. Del 1 gikk ut på å lage komfyren som 3D Solid modell.
Til slutt skulle vi sette opp skjermen med 4 Viewport'er.
I del 2 skulle vi plassere komfyren inn i hytta, i tillegg lage noen enkle skap med bord og stoler, slik at det ser ut som et kjøkken, og lage en animasjon rundt hytta.
Dette skulle leveres inn
- 2 DWG filer (del 1 og del 2)
- 1 AVI
- 1 Bildefil (bakgrunnsbilde)
Godkjent!
Her lærte vi grunnleggende 3D, og om de forskjellige 3D objektene. Og litt om "jukse 3D"
Min første Solid!
Visual Styles og Viewport'er hjelper til å vise 3D objekter tydeligere. Her har man fire forskjellige Viewport'er, og man kan velge forskjellige visningsmåter som vist under
Surface
Nå blir det flater (Meshes og Surfaces) og vi skal lære litt om "jukse-3D". Flater er veldig tynne; tykkelsen ligger på 0. Men når vi ser rett på dem, virker de ganske så solide. Vi kan bruke dem når vi skal late som.
Vi kan også overføre dem til Solid'er. Her lærer vi også om Perspektiv og Parallell projeksjon.
I Perspektiv kan vi gå rundt i kulissene våre med kamera funksjoner
"Jukse-3D"
Her handler det om linjer, buer, sirkler med en "høyde" som danner et veldig enkelt 3D-element.
- Stol med "høyde" |
- Sittegruppe |
- Hytte og sittegruppen plasser inne i hytta |
Mesh Modelling
Mesh er nå det som tidligere het Surface i AutoCAD. I motsetning til Solid'er består det kun av tomme skall med "veggtykkelse" 0. De brukes blant annet for å lage avrundede strukturer osv.
Jeg vil vise noen eksempler på avrundede strukturer, eller smoothing som det kalles.
- Mesh; Sofa |
- Sofa med smoothing |
- Revolved Mesh |
Materialer, lys og kamera
Vi ble også kjent med hvordan man kan endre utseende på 3D objekter ved å legge til materialer, lys og rendering.
Materialer
Med materialer menes altså rendermaterialer; objektenes egenskap til å se ut som en mursteinsvegg, glass, gress osv.
- Et objekt med materiale |
CADm4 - Innlevering
Innleveringen består av to deler. Del 1 gikk ut på å lage komfyren som 3D Solid modell.
Til slutt skulle vi sette opp skjermen med 4 Viewport'er.
I del 2 skulle vi plassere komfyren inn i hytta, i tillegg lage noen enkle skap med bord og stoler, slik at det ser ut som et kjøkken, og lage en animasjon rundt hytta.
Dette skulle leveres inn
- 2 DWG filer (del 1 og del 2)
- 1 AVI
- 1 Bildefil (bakgrunnsbilde)
- Del 1: Komfyr som 3D Solid, 4 Viewport'er i forskjellige views |
- Del 2: Hytten med komfyren og noen enkle skap. 2 Viewport'er, en ute og en inne |
Godkjent!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar